Paleo baracklekvár (tej és tojásmentes)


Egy lekvár természetesen tej és tojásmentes, mit is keresnének benne ilyesmik... No de mitől peleo ?

Imádom a baracklekvárt. (tulajdonképpen az egyetlen lekvár, amit szeretek a hagyományos szilvalekváron kívül ) Eddig a nagymamám receptjét használtam, melyben 1 kg barackhoz 60-70 dkg cukrot kellett adni. Nagyon finom volt, de ez rengeteg cukor !!!! Azzal vigasztaltam magam, hogy legalább tartósítószer nincs benne, tehát a boltinál így is sokkal egészségesebb, de akkor is ... Az idén kipróbáltam nyírfacukorral, ami önmagában is sokkal egészségesebb, mint a répacukor. Ezen túlmenően rengeteget olvastam a lekvárok tartósításáról, és kiderült, hogy bár a nagyim a tartósítás érdekében tett bele olyan sok cukrot ez más technikával is  megvalósítható. 


Hozzávalók 16 db 2,5 dl-es üveghez:
10 kg sárgabarack
1 kg xillit (nyírfacukor)

A barackokat forró vízbe dobtam annyi időre, hogy a héja utána könnyedén lejöjjön. Ez 2-3 perces főzést jelent. Ez után kiszedtem a vízből, és hagytam kihűlni. amikor már hozzá tudtam nyúlni (másnap reggel) meghámoztam és kimagoztam a barackokat. A héjakat kidobtam, a magokat viszont kitettem egy tálcán a teraszra, hogy majd ha kiszáradtak megtörhessem és megehessem őket :-)

A magozott-hámozott barack pont 4 kilónyi lett. Kicsit nagy veszteségnek tűnik, de amíg a hámozásra vártak a barackok (1 éjszakát) levet eresztettek, amit nem adtam a lekvárhoz, így melléktermékként egy csomó barackszörp is lett belőle, egy következő bejegyzésben majd ennek a részleteit is megosztom veletek. Ehhez adtam 1 kilónyi nyírfacukrtot, azaz 4 rész barack, 1 rész nyírfacukor az arány. Így egészen hasonló lett az íze ahhoz, amilyen a nagyim féle lekvárnak volt, azaz elég édes lett. Ízlés szerint persze lehet változtatni az arányokon, de én a gyerekkorom ízeire vágyom akkor is, ha egészségesebb szeretnék élni. 

A barackot a nyírfacukorral összekevertem, majd pépesítettem egy botmixer segítségével. Ez után felforraltam, illetve inkább csak jól átmelegítettem az egészet, hogy kb olyan forró legyen, mint az üvegek, amik frissen és melegen kerültek ki a mosogatógépből.

A megtöltött üvegeket lezártam, majd egy melegvízzel telt lábosba tettem őket. A víznek el kell lepnie az üvegeket. Onnantól, hogy a víz felforrt 20 percen keresztül kell forrásban lévő vízben főzni. 

Ez után ki kell venni a vízből, megtörölgetni, még egyszer megszorítani a üvegek csavaros tetejét, ez után mehetnek a takarók  alá, hogy szép lassan hűljenek ki. Ha ez megtörtént - néhány nap múlva- mennek majd a kamra polcra. 

 (a képen látható kenyér nem paleo, de ha a korábban készített mag kenyeremmel eszitek, akkor kihagyhattok az uzsonnából minden egészségtelen dolgot)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése